سایت مشاوره پزشکی دکتر رحمت سخنی

مشاوره رایگان در تمام رشته های پزشکی

سایت مشاوره پزشکی دکتر رحمت سخنی

مشاوره رایگان در تمام رشته های پزشکی

هموتوراکس اورژانس مرگ آورHemothorax

دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani 

هموتوراکس اورژانس مرگ آورHemothorax

 

نوشته :رویا خداداد کارشناس پرستاری از مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) ارومیه

ویراستار علمی : دکتر رحمت سخنی از مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) اورمیه 


تجمع خون در فضای پلوراست. اگر چه ترومای قفسه سینه اغلب منجر به خونریزی در پارانشیم ریه می شود. ریه یک سیستم کم فشار است که می تواند به صورت تامپوناد در درون خود خونریزی نماید اما هموتوراکس معمولاً ناشی از خونریزی عروق دیواره قفسه سینه ومربوط به جریان خون سیستمیک دیواره توراکس یعنی شریان پستانی داخلی ، شریانهای بین دنده ای و یا وریدهای همراه آنهاست. تجمع خون در فضای پلور ممکن است خفیف( کمتر از ml 350) متوسط بین 350 تا 1500 میلی لیتر و شدید (2500-1500 ملی لیتر ) باشد. نوع خفیف امکان دارد بدون علامت باشد نیاز به درمان ندارد چون خون ذب می شود.در حالتهای متوسط و شدید تجمع خون ساختمانهای مدیاستن را به طرف ریه سالم جابجا می کندو تهویه ، بازگشت وریدی و برون ده قلبی کاهش می یابد. ممکن است علایم شوک هموراژیک را از خود نشان دهد.

علائم : علائم پنوموتوراکس + تاکی کاردی – هیپوتانسیون – علائم شوک. علائم پنوموتوراکس ( کاهش صداهای تنفسی کوتاهی تنفس، تاکی پنه و تاکی کاردی) علایم شوک: (هیپوتانسیون، تاکی کاردی ، کاهش برون ده قلبی ، اختلال PH خون آریتمی ، تاکی پنه، کاهش برون ده ادرار، سیانوز محیطی – مهمترین علایم شوک : دست سرد و مرطوب است.)

ملاحظات پرستاری :

جلوگیری از شوک – کم کردن فشار داخل حفره پلور توسط وارد کردن لوله به فضای پنجمین بین دنده ای روی خط میدآگزیلاری –در ناژ باید هر یک ساعت اندازه گیری و ثبت شود. در صورتیکه در 24 ساعت اول بیش از ml 200 درساعت باشد ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد در صورتیکه حجم ترومای زیاد و مقدار خون در دسترس کم باشد می توان از روش اتوترانسفیوژن استفاده کرد.

منابع : برونر سودارث – طب ها رسیون و سیسیل

http://www.rs272.com

http://rs1362.blogdoon.com/

http://rs272.persianblog.ir/

http://rs272.blogfa.com/

http://www.sahand272.blogfa.com/

http://www.rs272.parsiblog.com/

WEST AZERBAIJAN  URMIA--Dr.RAHMAT SOKHANI

نظرات 2 + ارسال نظر
صادقی پنج‌شنبه 7 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 01:27 ب.ظ http://cn-admin.blogfa.com

سلام آقای دکتر من توی سایتهای شما گم شدم ماشاالله خیلی به روزید شاید اینجا جاش نباشه ولی ببخشید : من یک مرد 31 ساله هستم که از کودکی دچار فلج اطفال پای راست شدم با پای معلولم مشکلی ندارم یک مقدار ضعیفتر و کوتاهتر هست و میلنگم مشکلم پای سالممه همیشه درد و بیقراری داره زیاد هم روش فشار نمیارم کارم با کامپیوتره و رفت و آمدم هم با ماشین اکثرا اینجوریه حتی بعد یک استراحت طولانی بیدار میشم بیقراری میکنه احساس میکنم مدام باید حرکتش بدم و حالتش رو عوض کنم انگار ماهیچه هاش سفت شده باشه بیشتر زانو و پشت ران درگیره دکتر رفتم عکس گرفتم چیز خاصی نگفت فقط فیزیوتراپی نوشت ممنون میشم یک معلول رو راهنمایی کنید

سلام دوست من خسته نباشید
عزیزم ُشما دوستان معلول و جانبازان دوستان و سروران همیشگی مائید و هرامری داشته باشیدنه تنها وظیفه من وتمام پزشکان و پرستاران هست بلکه یک تکلیف دائمی ماست.دوست من زندگی شهرنشینی یعنی بی تحرکی واضطراب که جز بیماری و افسردگی چیزی دیگری را به ارمغان نیاورده است .تمام کسانی که به مدت مدید روی صندلی نشسته و کار میکنند مثل رانندگان یا تایپستها یا منشها بعد یک مدت دچار واریس پا یا خواب رفتگی و حتی دردشدید در اندام تحتانی میشوند .دوست من برای جلوگیری از این موضوع حتما بعد از یک ساعت کار روی صندلی چند دقیقه تغییر موقعیت در پاها داده یا بلندشده و کمی حرکت کنید .بعد اتمام کار در صورت امکان نیم ساعت در حالت دراز کش دوبالش زیرپایتان قرار دهید.گاها استفاده از حوله گرم یا داروی ضددردامکان دارد موثر واقع شود ضمناجوراب واریس بسیار در کاهش درد موثر است.در میان داروها استفاده از شیاف ایندومتاسین ۱۰۰ میلی گرمی ُبیشترتوصیه شده است .از اینکه تعدد سایتها شما را سردرگم کرده منو ببخشید چاره ای ندارم تا دوستان دیگر پزشک و دانشجویان را در این راه نتوانم بکشم این کار را ادامه خواهم بنظر من هر تحصیل کرده ای باید یک سایت یا وبلاگ داشته باشند و زکات علمشان را بدهند. نمیدانم بلکه اشتباه فکر میکنم از طرفی والدینم شهید شده اند برای شادی روح انها نیز شده بایدیک کار مثبتی انجام بدهم ببخشید اطاله کلام شد.
با سپاس دکتر رحمت سخنی از ارومیه

. پنج‌شنبه 14 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 11:37 ق.ظ

سلام آقای دکتر ممنون که وقت گذاشتید و جوابم رو دادید سعی میکنم توصیه هاتون رو بطور کامل انجام بدم خیلی بدردم خورد من با اینکه حضوری به پزشک مراجعه کردم ولی این موارد رو یاد آوری نکردند حق دارند سرشون شلوغه و ما باید از این طریق مشاوره بگیریم امثال شما آقای دکتر زیاد نیستند خیلی از پزشکان خودشون رو چند پله از بقیه بالاتر میبینند خوشحال شدم به وبلاگم سر زدید ممنونم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد