سایت مشاوره پزشکی دکتر رحمت سخنی

مشاوره رایگان در تمام رشته های پزشکی

سایت مشاوره پزشکی دکتر رحمت سخنی

مشاوره رایگان در تمام رشته های پزشکی

هرگز به پزشکتان دروغ نگویید

دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani 

هرگز به پزشکتان دروغ نگویید


نوشته : دکتر منصوراشرفى‏ عضو کالج بین‏المللى جرّاحان‏

ویرایش مجدد :دکتر رحمت سخنی از مرکز آموزشی درمانی امام خمینی ره ارومیه
هرگز به پزشک خود دروغ نگویید زیرا دروغ شما چه‏بسا پزشک را در تشخیص بیمارى به اشتباه بیندازد و در معالجه شما، مشکل پیش آید. گفته‏اند که هرگز نباید دروغ گفت و هر سخن راست را نیز بى‏جهت نباید گفت. چون به پزشک خود، اعتماد کرده‏اید پس به وى دروغ نگویید چه شاید در تشخیص بیمارى، اشتباه نماید. گاهى ممکن است به پزشک خود دروغ بگویید چه، احتمالاً از بیان همه حقایق، خجلت‏زده شوید و در تنگنا بیفتید ولى بدانید که این امر باعث لطمه به تندرستى شما خواهد شد.
غالب افراد دانا، خودآگاهانه به پزشک، دروغ نمى‏گویند چون مى‏دانند اگر حقیقت را از پزشک، پنهان نمایند تندرستى‏شان به خطر خواهد افتاد، اما متأسفانه عادت بد (یا نبود عادت خوب) باعث مى‏شود گاهى به دروغ‏گفتن، متوسل شویم و یا مسأله را کمى وارونه جلوه دهیم. اصلاً باید دید چرا برخى افراد چنین مى‏کنند در صورتى‏که اگر دقیقاً راست نگوییم، عواقب ناگوارى گریبانگیر ما خواهد شد.
براى نمونه اگر عوامل ایجادکننده نارسایى جنسى را مخفى کنید و یا سابقه ابتلا به بیمارى‏هاى مقاربتى را انکار کنید جز پشیمانى، چیزى نصیب شما نخواهد شد و اگر با وجود اینکه فرد تن‏پرور و کم‏تحرکى هستید خود را ورزشکار معرفى نمایید، چه سودى خواهید برد؟
عدم صداقت در بیان مطلب در برابر پزشک، قطعاً در درازمدت به تندرستى شما زیان خواهد رساند. در زیر، دست‏کم، هفت مورد را یادآورى مى‏کنیم که احتمالاً حقیقت امر به پزشک گفته نمى‏شود. و در عین‏حال مى‏بینیم که این نبود صداقت چه اثرى بر تندرستى دارد.

دروغ نخست‏

مى‏گویید سیگار نمى‏کشید درصورتى‏که خود شما مى‏دانید که روزى سه چهار نخ (عدد) سیگار مى‏کشید. این دروغى است که غالباً پزشکان مى‏شنوند. بیشتر بیماران از این مى‏ترسند که پزشک آنان را سرزنش کند و شدیداً از این امر، نهى و خطرهاى آن را گوشزد نماید.
چه‏بسا که با این دروغ‏گفتن داروهاى پزشک موثر نباشد فکر نکنید که با انکار سیگار کشیدن ،کسى را گول مى‏زنید چه، اکثر پزشکان این دروغ شما را باور ندارند چون بیمارانى که حتى روزانه بیش از یکى دو عدد سیگار نمى‏کشند، باز هم بوى سیگار مى‏دهند. پس صداقت در این مورد پایه درمان است. چون تقریباً 50 درصد کسانى که روزانه یک پاکت سیگار به مدت بیست سال مى‏کشند، از بیماریهاى مرتبط با سیگار مانند سرطان ریه و دیگر سرطان‏ها ویا بیماریهاى قلبى و عروقى خواهند مرد.
بانوانى که در دهه‏هاى 30 و 40 عمر خود ولو روزانه چند عدد سیگار مى‏کشند و از قرص‏هاى ضدباردارى هم استفاده مى‏کنند، به قدر کسانى که زیاد سیگار مى‏کشند در معرض خطر هستند. توأم‏کردن قرص‏هاى ضدباردارى با کشیدن سیگار، گرچه براى چند هفته، بانوان را در معرض لخته‏شدن خون در رگها و سکته مغزى قرار مى‏دهد.
اگر شما باردار هستید، سیگار کشیدن حتى به مقدار کمى، کمتر از ده عدد سیگار در روز، بچه داخل شکم شما را در معرض خطر جدى زایمان زودرس قرار خواهد داد و او را مبتلا به «آسم» خواهد نمود و مدتى پس از تولد نیز او را در معرض سندرم مرگ ناگهانى قرار خواهد داد. افزون بر این، افرادى که به اصطلاح، سیگارکش سبک هستند باز هم در معرض همان خطراتند که سیگارکش‏هاى قهار. آشکار است هرچه بیشتر سیگار بکشید در معرض خطر بیشترى خواهید بود.
این را بدانید که هیچ مرزى نیست که بگویید اگر از این خط، تجاوز کنم با خطر مواجه خواهم شد بلکه خطر از گام نخست، آغاز مى‏شود.
در یک مطالعه تازه که در بریتانیا روى بانوان 16 تا 44 ساله انجام گرفته است به این نتیجه رسیده‏اند که حتى در افرادى که روزى تنها پنج نخ سیگار مى‏کشند خطر بیمارى قلبى، دوبرابر غیرسیگارى‏هاست. هماهنگ کردن درمان با پزشک نیز مى‏تواند براى ترک دائمى سیگار، کمک نماید.
مطالعه‏ها و تجربه‏هاى زیاد، نشان داده است که کمک و تشجیع پزشک، در ترک سیگار، بسیار موثر است.

دروغ دوم‏

آغاز آخرین دوره عادت ماهانه را به‏طور دقیق به پزشک بگویید گرچه ممکن است گاهى آن را فراموش کرده باشید.

صداقت به‏طور عموم، مهم است‏

مردم به‏طور اعم و بانوان به‏طور اخص نباید از پزشک، خجالت بکشند بلکه باید مسایلى را که مربوط به تندرستى آنان است با پزشک در میان بگذارند. چه‏بسا علائمى را که شما آنها را بى‏اهمیت مى‏دانید، پزشک را به تشخیص عارضه‏اى رهنمون شود. براى نمونه اگر عادت ماهانه شما نامنظم شده است یعنى یا زیاد است و سنگین و یا زودتر از موعد مقرر است ممکن است شما غده «فیبروئید» در رحم داشته باشید و یا شاید عفونتى در کار است.
افزون بر این، برخى عوامل، به گونه‏اى بغرنج، ممکن است با دوران عادت ماهانه شما مرتبط باشد. اگر شما شکم‏درد دارید و درست وسط عادت ماهانه شماست، ممکن است این درد در اثر تخمک‏گذارى باشد که طبیعى تلقى مى‏شود. حال اگر شما تاریخ درست و دقیقى درباره آغاز دوره عادت ماهانه ندهید ممکن است پزشک دچار اشتباه شود و آن درد را به حساب درد دستگاه گوارش و احیاناً درد ناشى از التهاب آپاندیس بگذارد.

دروغ سوم‏

وقتى که پزشک، وضع سلامت روانى شما را مى‏پرسد، پاسخ مى‏دهید که همه‏چیز، عالى است درحالى‏که واقعیت، غیر از آن است چون ممکن است اخیراً کمى دچار افسردگى بوده‏اید. گاهى بانوان اساساً فراموش مى‏کنند که به خاطر اضطراب و یا افسردگى به پزشک مراجعه کرده‏اند درحالى‏که فقط علایمى مانند سردرد، بى‏خوابى، بى‏قرارى و نظایر آن را به پزشک مى‏گویند در صورتى‏که اینها ممکن است نشانه‏هایى از اضطراب و افسردگى باشند.

صداقت، کلید سلامت است‏

افسردگى اگر با دقت و به درستى درمان نشود ممکن است آدمى را به بیمارى‏هاى دیگر دچار نماید از جمله دیابت (بیمارى قند)، بیمارى قلبى و آسم. حتى ممکن است چنین فردى به فکر خودکشى باشد در صورتى‏که اظهار واقعى وضع روحى - هیجانى به پزشک، مى‏تواند شما را از خطرهایى که سلامت شما را تهدید مى‏کنند، مصون دارد. پزشک مى‏تواند دریابد که احتمالاً از نظر جسمى، عارضه‏اى در شما وجود ندارد، بلکه از نظر روانى ، نیازمند کمک هستید و چه‏بسا که ناراحتى شما را بدون دارو، درمان نماید. حتى مى‏تواند شما را تشویق به راه‏پیمایى بکند چون اگر هر روز مدت 30 دقیقه تند راه بروید مى‏توانید عوارض افسردگى و یا هیجانى را بهبود بخشید. در عرض یک هفته خواهید دید که حرکت و راه‏پیمایى به اندازه داروهاى ضد افسردگى در شما موثر است به‏طورى که از بازگشت افسردگى نیز جلوگیرى مى‏نماید.
اگر شما دچار افسردگى شدید هم هستید، باز هم راه‏پیمایى، بهترین درمان است. البته در صورت لزوم، پزشک، دارو نیز تجویز خواهد کرد
.

http://www.shareh.com

http://www.rs272.com/

http://rs1362.blogdoon.com/

http://rs272.persianblog.ir/

http://www.sahand272.blogfa.com/

http://www.rs272.parsiblog.com/

WEST AZERBAIJAN  URMIA--Dr.RAHMAT SOKHANI

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد